Tuesday 7 July 2020

TEKA E/60 2P Stainless Stove/Hob repair

Sebelum ini saya pernah membaiki dapur elektrik seperti ini dan anda boleh membacanya di sini.
TEKA E/60 2P
Hari ini saya dirujuk sebuah lagi dapur elektrik yang serupa dengan masalah salah satu pelaras suhunya telah rosak dan tidak dapat dihidupkan.
Pecah...
Apabila dibuka serta diperiksa, pelaras suis tersebut telah pecah dan sebahagiannya telah lebur seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.
Lebur...
Masalah yang saya hadapi kali ini ialah alat ganti baru yang saya guna sedikit berbeza seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.
Cara penyambungannya telah saya labelkan pada gambar di atas. Gambar di bawah menunjukkan ianya telah siap disambung dan dipasang kembali ke kedudukan asalnya.
Sebelum menguji dapur elektrik tersebut, ukur rintangan untuk setiap nombor pada pelarasnya di plug 3-pin dan anda seharusnya mendapat nilai rintangan yang berkurangan mengikut nombor secara konsisten seperti boleh dilihat pada gambar-gambar di bawah.
402Ω - Nombor 1
Untuk kepastian, anda boleh bandingkan nilai rintangan pada kedua-dua pelaras tersebut. Pastikan bacaannya hampir sama mengikut nombor masing-masing.
314Ω - Nombor 2

218Ω - Nombor 3

97Ω - Nombor 4

66Ω - Nombor 5

41Ω - Nombor 6
Setelah berpuas hati, bekalkan arus eletrik dan uji dapur elektrik tersebut.
Tested - ok
Selamat mencuba...

2 comments:

  1. Selamat malam pak
    Saya dari Thailand
    Izin bertanya ada video perbaikan stove elektrik macam ini tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. https://www.youtube.com/watch?v=ap2Ez6pyjVw&lc=UgxUeI-v0-HKJnkuw2d4AaABAg

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.