Thursday 9 January 2020

Troubleshooting Robot Coupe Blixer 3

Hari ini saya kongsikan sebuah pengisar (blender) berjenama Robot Coupe dengan masalah ianya menghasilkan 'bau hangus' apabila digunakan.
Robot Coupe Blixer 3
Sebelum saya buka dan periksa, saya uji pengisar tersebut dan anda boleh melihatnya seperti pada video klip di bawah.
Jika pengisar anda mengeluarkan bunyi yang kasar serta kuat seperti video klip di atas, kerosakkannya ialah pada bearing bahagian motor.

Apabila saya buka dan periksa komponen di dalamnya, tiada komponen yang rosak ditemui dan hanya perlu tukar bearing motonya sahaja.
Setelah penutup bawah dibuka...
Jika anda mempunyai peralatan yang lengkap, anda boleh buka dan tukar bearing yang ada pada motornya.

Saya tidak mempunyai peralatan untuk membuka bearing dan saya rujuk kepada pakar untuk menukar beringnya.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.