Thursday 23 January 2020

Black Spot on remote control repair

Selama ini saya berpendapat bahawa jika skrin LCD pada alat kawalan jauh yang mempunyai tompok hitam seperti boleh dilihat pada gambar di bawah tidak dapat dibaiki lagi.

Alat kawalan jauh penghawa dingin samsung...

Alat kawalan jauh tersebut adalah milik saya sendiri dan tompok hitamnya semakin lama semakin membesar sehingga tidak boleh dilihat dengan jelas lagi seperti pada gambar di bawah.

Tulisan pada skrin LCD tidak jelas lagi...

Sebelum alat kawalan jauh tersebut dibuang dan digantikan dengan yang baru, saya cuba buka dan periksa, mana tahu ianya boleh dibaiki...

Setelah penutup belakang dibuka...

Jika anda ingin membuka alat kawalan jauh, pastikan ianya dibuka dengan cermat agar tidak merosakkan papan litar serta skrinnya.

Buka lagi sehingga skrin dikeluarkan...
Gambar di bawah menunjukkan rupa bahagian belakang skrin yang telah saya keluarkan dari papan litar.
'Reflector' bahagian belakang skrin rosak...

Apabila dibelek skrin LCD tersebut, saya dapati bahawa ianya dilekat dengan sekeping pelekat pada bahagian belakangnya dan saya cuba membukanya dengan menggunakan mata pisau pencukur seperti boleh dilihat seperti pada gambar di bawah.

Buka pelekat 'reflector' dari skrin...
Setelah pelekat tersebut saya buka, rupa-rupanya tompok hitam tersebut berada pada pelekat dan bukan pada skrin LCD seperti jelas kelihatan pada gambar di bawah.
'Reflector' telah dibuka...

Fungsi pelekat tersebut adalah sebagai 'reflector' untuk memantulkan cahaya supaya tulisan pada skrin LCD boleh dibaca.

Gantikan 'reflector' menggunakan 'aluminium foil'...

Jadi, saya cuba tukar pelekat tersebut dengan menggunakan 'aluminium foil' seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Siap...

Warna kelabu (silver) sangat sesuai dan anda juga boleh menggunakan apa-apa pelekat yang berwarna kelabu sebagai pengganti 'reflector' selain menggunakan 'aluminium foil' seperti yang saya gunakan.

Testing...

Saya gunakan bahagian belakang 'aluminium foil' yang kabur supaya ianya tidak silau dan gambar di atas menunjukkan 'reflector' lama telah saya gantikan dengan menggunakan 'aluminium foil' dan ianya masih boleh digunakan semula...

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.