Monday 21 October 2019

Robot Coupe Blixer 3 Repair

Mesin pengisar berjenama Robot Coupe ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh membacanya di sini.
AC relay
Hari ini saya dirujuk semula pengisar tersebut dengan masalah ianya kadang-kadang boleh berfungsi dan kadang-kadang tidak berfungsi. Bila saya uji, ianya langsung tidak berfungsi.
Buka skru yang telah saya tandakan...
Setelah saya buka penutup bahagian bawahnya dan periksa, saya dapati relay yang telah saya tandakan pada gambar di atas tidak mengalirkan arus elektrik.
Bahagian yang harus dibersihkan...
Setelah relay tersebut saya buka, kelihatan bahagian yang berfungsi sebagai suis telah terhakis dan berwarna hitam dan anda boleh melihatnya seperti pada gambar di atas.
Gosok dengan kertas pasir yang halus...
Untuk membersihkan terminal tersebut, anda hanya perlu guna kertas pasir halus dan gosok sehingga bersih berkilat seperti pada gambar di atas.
Pasang kembali...
Setelah berpuas hati, pasang kembali bahagian yang telah dibuka tadi. Pastikan ianya dipasang dengan sempurna seperti asal.
Siap...
Setelah diuji, pengisar tersebut kini kembali beroperasi seperti biasa.

Untuk pengetahuan semua, relay tersebut saya selengara untuk kegunaan sementara sahaja. Jika anda mempunyai masalah relay sedemikian, anda harus menukarnya dengan yang baru.
Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.