Friday 22 July 2022

wizMart NB739B-1 smoke alarm beeping every 30s repair

'Smoke alarm' ini telah lama dirujuk kepada saya dan masalah ketika dirujuk kepada saya ialah ianya mengeluarkan bunyi 'beep' setiap 30 saat.

wizMart smoke alarm

Ianya gagal saya baiki dan telah lama saya simpan sebagai alat ganti. Sebiji suis (tact switch) serta penyambung wayar bateri 9v juga telah saya ambil untuk kegunaan benda lain.

Model: NB739B-1

Masalahnya terjawab apabila saya telah mengambil 'tact switch' di dalamnya untuk membaiki periuk nasi dan berfungsi normal seperti biasa pada mula ditukar namun setelah kira-kira sebulan berlalu, 'tact switch' tersebut bermasalah.

Walaupun 'tact switch' tersebut elok ketika diperiksa menggunakan multimeter namun ianya menyebabkan kesemua panel periuk nasi gagal berfungsi apabila ditekan.

Setelah dibuka...

Jadi, saya gantikan 'tact switch' dengan yang baharu dan tiada lagi masalah bunyi 'beep' setiap 30 saat lagi sewaktu diuji.

Gantikan 'tact switch' baharu...

Masalah sedemikian juga pernah saya kongsikan sebelum ini pada TV CRT serta monitor komputer dan anda boleh rujuk di sini dan sini.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.