Friday 29 July 2022

Hot Overload - ZIP HydroTap G4

Hari isnin ini saya telah dipanggil semula untuk membaiki 'boiler' berjenama ZIP HydroTap dengan masalah sama iaitu air tidak panas.

Faults found: Hot Overload

Pemeriksaan pada 'system fault' memberitahu "Hot Overload' seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Hot sensor closed

Saya cuba buat 'boiling calibration' dan berakhir dengan suhu melebihi 100°C seperti boleh dilihat pada gambar di bawah dan gagal proses 'calibration'.

lebih 100°C...

Hot sensor tersebut berada pada bahagian tengah tangki air panas seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Hot sensor...

Di pendekkan cerita, saya gantikan sensor dengan rating yang sama iaitu 10kΩ namun saiz sensor yang baharu terlalu besar dan tidak dapat dimasukkan ke lubang sensor.

Rintangan sensor yang digunakan ialah 10kΩ

Apa yang saya lakukan ialah potong serta asah bahagian sensor sehingga sama saiz dengan sensor asal seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Potong & asah sensor sehingga sama saiz dengan asal...

Setelah sensor ditukar, proses 'calibration' berjalan lancar tanpa sebarang masalah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Calibration started...

Hari ini merupakan hari ke-4 ianya dalam pemerhatian dan berfungsi normal tanpa masalah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah. Tiada lagi masalah panas melampau atau melebihi 100°C berulang setelah sensor di atas telah saya gantikan dengan baharu.

Monitoring - day 4

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.