Thursday 21 July 2022

Primada PSC50 smart cooker repair

Hujung bulan lepas saya telah baiki periuk nasi ini dan anda boleh rujuk di sini.

bbbb = keep warm

Kali ini ianya dirujuk semula dengan masalah semua butang pada panel tidak berfungsi apabila ditekan seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Ketika saya mengujinya, saya dapati lampu indikator sedikit malap setelah butang ditekan dan ini biasanya disebabkan bekalan elektrik yang dibekalkan ke papan litar tidak mencukupi untuk 'microporcessor' berfungsi.

Setelah penutup bawah dibuka...

Saya periksa semula semua butang pada panel dan kesemuanya elok. Seterusnya saya periksa papan litarnya dan menemui sebiji kapasitor dengan bacaan ESR tinggi seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Gantikan kapasitor 470uf, 25v

Setelah kapasitor 470uf, 25v tersebut saya keluarkan dari papan litar dan diperiksa, bacaan kapasitan cuma 133uf dan bacaan ESR pula 4.5Ω seperti boleh dilihat pada gambar di bawah. Bacaan ESR yang elok untuk 470uf, 25v harus di bawah 1Ω.

Bacaan kapasitan rendah dan ESR tinggi...

Sekali lagi periuk nasi ini berjaya diselamatkan dan masalah butang pada panel tidak berfungsi selesai setelah kapasitor rosak di atas telah saya gantikan dengan yang baharu.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.