Thursday 7 July 2022

KDK KQ409 fan repair

Banyak kipas angin berjenama KDK pernah saya baiki dan kongsikan sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini dan sini.

KDK KQ409 fan

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi kipas angin siling berjenama KDK, model KQ409 dengan masalah langsung tidak berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

Model: KQ409

Gambar di bawah menunjukkan keadaan motor setelah penutupnya saya buka dan ianya dipenuhi dengan habuk.

Setelah penutup belakang dibuka...

Habuk tersebut telah menyebabkan pengudaraan motornya tidak baik dan lebih panas dari normal yang seterusnya akan memutuskan 'thermal fuse'.

Buka motor kipas...

Untuk menukar 'thermal fuse', kita perlu membuka motornya dan kedudukannya adalah seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Lokasi thermal fuse...

'Thermal fuse' pada kipas angin jenama KDK dan Panasonic sangat mudah ditukar dan ianya tidak diikat pada gegelung (coil).

Gantikan thermal fuse baharu...

Rating 'thermal fuse' yang digunakan ialah 2A, 139°C seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

2A, 139°C

Majoriti rating 'thermal fuse' yang digunakan ialah 114°C namun untuk kipas ini ianya sedikit tinggi.

Checking - 367.7Ω

Kipas angin ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula setelah 'thermal fuse' yang putus saya gantikan dengan rating 2A, 135°C.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.