Sunday 3 July 2022

YAMAHA EMX5014c powered mixer repair (Part 1)

Sebelum ini saya pernah baiki power mixer seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

YAMAHA EMX5014c

Beberapa bulan lepas saya telah dirujuk sebuah lagi power mixer serupa dengan masalah sama iaitu langsung tidak berfungsi apabila dibekalkan arus elektrik.

Model: EMC5014c

Setelah dibuka dan diperiksa, tiada komponen yang rosak boleh dilihat dengan mata kasar seperti pada gambar di bawah.

Setelah dibuka...

Pemeriksaan dengan menggunakan multimeter menemui dua komponen rosak seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

YAMAHA X6827 pcb

Komponen yang rosak ialah:-

  1. dua biji GB15B60kd
  2. dua biji perintang 6.8Ω, 5w
Gantikan GB15B60kd...

Masalah yang dihadapi ialah susah untuk mendapatkan alat ganti dan terpaksa menunggu berbulan-bulan untuk tiba dari tembok besar China

Gantikan 6.8Ω...

Setelah kedua-dua komponen di atas telah saya gantikan serta diuji, power mixer ini boleh dihidupkan tanpa disambung kepada module amplifier (YAMAHA X7385) seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Apabila saya sambungkan module amplifier, ianya padam semula sejurus dihidupkan dan ini memberitahu saya ada kerosakkan pada module amplifier.

YAMAHA X7385 pcb

Komponen yang ditemui rosak (litar pintas) pada module amplifier telah saya tandakan pada gambar di atas dan akan saya kongsikan semula pada bahagian ke-2 (Part 2) setelah alat ganti sampai untuk kerja-kerja membaiki seterusnya.

Selamat mencuba...

2 comments:

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.