Saturday 23 July 2022

LG 42PX3RV-TA plasma TV no signal repair

Hari ini saya kongsikan pengalaman baharu membaiki TV plasma berjenama LG model 42PX3RV-TA dengan masalah ada suara tetapi 'no signal' seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

No signal...

Pada mulanya kejadian 'no signal' hanya berlaku sekali-sekala seperti boleh ditonton pada klip video di bawah namun semakin kerap dari sehari ke sehari.

Banyak TV seperti ini telah saya baiki sebelum ini dan kesemua masalah adalah pada PSU yang gagal membekalkan arus elektrik mencukupi untuk menghidupkan TV.

Setelah penutup belakang dibuka...

Masalah kali ini bukan pada PSU sebab ianya boleh dihidupkan namun tiada layar. Masalahnya ialah isyarat bergambar gagal sampai ke 'processor' untuk dipaparkan pada layar.

Main board

'Processor' terletak pada 'main board' seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan pemeriksaan pada bahagian di mana isyarat AV disambung menemui 4 biji kapasitor rosak seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Komponen rosak...

Untuk pengetahuan semua, kerosakkan kapasitor tersebut ditemui ketika saya membuat pemeriksaan dengan menggunakan meter ESR yang saya buat sendiri. DIY meter ESR tersebut telah saya kongsikan sebelum ini di sini.

Bacaan ESR sangat tinggi...

Bacaan ESR sangat tinggi pada kapasitor 10uf, 25v manakala meter ESR langsung tidak bergerak ketika memeriksa kapasitor 1uf, 50v.

Bacaan kapasitor 1uf, 50v yang rosak (ESR = 0.15kΩ)

TV plasma ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula setelah keempat-empat kapasitor rosak di atas telah saya gantikan dengan yang baharu.

Gantikan kapasitor baharu...

Masalah sedemikian jarang berlaku dan hanya ditemui pada TV yang berusia lebih dari 10 tahun. Kapasitor merupakan komponen 'wear & tear' dan perlu diganti bila tiba masanya.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.