Wednesday 20 July 2022

Hatco toast-qwink convenyor toaster

Awal bulan ini saya telah kongsikan pengalaman membaiki sebuah toaster berjenama Hatco dan anda boleh rujuk di sini.

Hatco toast-qwink conveyor toaster

Semalam ianya dirujuk kepada saya lagi setelah kali terakhir saya baiki kira-kira 5 tahun yang lepas. Menurut pemilik, masalahnya ialah ianya akan menyebabkan seluruh rumah bergelap setelah kira-kira setengah jam beroperasi.

9.2A, 240v

"Troubleshooting' masalah sedemikian merupakan kerja yang paling susah sebab ianya pasti elok jika diperiksa sewaktu masih sejuk. Jadi, saya perlu uji sehingga berlaku bekalan elektrik terputus dan membuat pemeriksaan selepas itu.

8.7A (normal operation)

Pagi ini saya telah uji toaster tersebut dan sehingga blog ini ditulis, tiada kejadian bekalan elektrik terputus setelah berjam-jam dibiarkan beroperasi.

Bacaan 'load' toaster ini ialah kira-kira 8.7A dan 4.3A ketika butang 'power save' ditekan dan lampunya akan berkelip-kelip.

4.3A (power save mode)

Sepanjang ianya diuji, 'load' stabil pada 8.7A dan 4.3A apabila 'power save' diaktifkan.

Saya tidak menemui sebarang kerosakkan dan kemungkinan masalah bekalan elektrik pemilik terputus seletah kira-kira setengah jam digunakan adalah disebabkan 'overload' pada ELCB atau MCB.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.