Sunday 24 July 2022

ONKYO TX-RN414 A/V receiver no sound repair

Semalam saya dirujuk sebuah amplifier berjenama ONKYO model: TX-RN414 dengan masalah tiada suara.

ONKYO TX-RN414

Ketika saya mengujinya, ianya memang tidak menghasilkan suara dan ketika saya memadamkan (OFF) amplifier, saya ternampak perkataan HDMI pada skrin dan ianya malap.

Modek: TX-RN414

Sebelum membuka untuk dibaiki, saya biasanya akan melakukan 'reset' terdahulu dan jika tidak berjaya baru saya buka untuk membuat pemeriksaan.

Cara melakukan 'reset' ialah:-

  1. hidupkan (ON) amplifier
  2. tekan butang CBL/SAT dan diikuti dengan butang ON/STANDBY
  3. perkataan 'clear' akan terpapar pada skrin dan padam selepas itu
  4. hidupkan semula amplifier dan uji

Masalah amplifier ini selesai dan kembali berfungsi semula setelah melakukan 'reset' seperti di atas.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.