Saturday 30 July 2022

Faulty HV transformer (LG MS-192W microwave)

Micorwave seperti ini telah banyak saya baiki sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini.

LG MS-192W microwave

Kali ini dirujuk sebuah lagi microwave yang serupa dengan masalah tidak panas. Pemeriksaan awal hanya menemui 'HV fuse' sahaja yang putus.

1.9kΩ

Setelah 'HV fuse' diganti dan diuji, ianya masih juga tidak panas. Seterusnya saya uji semula dengan melaraskan thermostat ke maksima dan apa yang berlaku ialah seluruh rumah saya bergelap (bekalan elektrik terputus).

1.4kΩ

Memandangkan pemeriksaan awal tidak menemui sebarang masalah selain 'HV fuse' yang putus, saya mengesyaki ada kebocoran elektrik pada 'HV transformer'.

1.76kΩ

Pemeriksaan terperinci mendapati ada sedikit kebocoran pada ketiga-tiga gegelung pada transformer seperti boleh dilihat pada gambar-gambar di atas iaitu:-

  1. 1.942kΩ di antara gegelung primary dengan gegelung disambung ke magnetron
  2. 1.399kΩ di antara gegelung voltan tinggi (HV) dengan gegelung disambung ke magnetron
  3. 1.762kΩ di antara gegelung primary dan gegelung HV (High Voltage)
Gantikan transformer baharu...

Saya tidak pasti bagaimana kebocoran tersebut berlaku dan ianya kembali berfungsi tanpa masalah setelah HV transformer telah saya gantikan dengan yang baharu.

Keterangan lanjut boleh ditonton pada klip video di bawah.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.