Sunday 17 April 2022

Tersimpan rambut panjang

Sejak PKP bermula pada 18/3/2020 sehingga hari ini, saya cuma menggunting rambut saya sekali sahaja pada 17/09/2020. Sebelum PKP bermula, saya mengunting rambut sekali setiap bulan.

17/09/2020 @ 14:24:56hrs

Dari 17/09/2020 sehingga ke hari ini saya tidak mengunting rambut dan kini perlu diikat supaya kemas ketika turun bekerja.

Info gambar di atas...

Dari dahulu lagi saya tidak dapat menyimpan rambut panjang sebab akan sakit yang mungkin disebabkan oleh terlalu panas ketika rambut mulai panjang.

Berlainan kali ini, saya telah berjaya untuk tidak mengunting rambut hampir dua tahun. Tiada niat di hati untuk menyimpan rambut tetapi disebabkan pandemik CoVid-19 melanda dunia dan saya takut akan dijangkiti jika melawat kedai gunting rambut sebab ianya tertutup dan saya berpendapat ianya mudah berjangkit (jika ada).

Tambahan pula di rumah saya masih ada orang tua (bapa) yang berusia 80 tahun, jika saya terbawa virus pulang ke rumah dan menjangkiti beliau, resikonya amat berat untuk ditanggung.

Walaupun kini kita di fasa endemik, saya masih belum berani untuk ke kedai gunting rambut lagi setakat ini.

Rambut panjang sebenarnya mahal untuk dijaga sebab kos sampoo sangat tinggi. Selain daripada itu rambut panjang perlu masa untuk dikeringkan dan saya tidak suka menggunakan alat pengering rambut.

Jika anda tanya saya apa kebaikan menyimpan rambut panjang, jawapan saya ialah:-

  1. Tidak perlu melawat kedai gunting dan kos memotong rambut digunakan untuk membeli sampoo.
  2. Jimat minyak rambut sebab cuma perlu ikat rambut sahaja supaya kemas dan tidak perlu risau apa fesyen rambut.
  3. Selepas diikat tidak perlu risau rambut berserabut jika ditiup angin.

Sesuatu yang saya perasan ketika berambut panjang ialah memori ingatan saya semakin baik. Sebelum ini saya pernah mengalami masalah cepat hilang ingatan (mungkin disebabkan faktor usia) namun selepas berambut panjang, tiada masalah hilang ingatan lagi.

Mungkinkah sebahagian ingatan/memori disimpan pada rambut? Tahukah anda perempuan mempunyai daya ingatan yang lebih baik daripada lelaki? Mungkinkah rambut adalah faktornya sebab majoriti perempuan berambut panjang.

Ramai ilmuan serta para saintis berambut panjang seperti Issac Newton, Albert Einstein, Leonardo Da Vinci, Benjamin Franklin, Blaise Pascal dan lain-lain. Kenapa?  Apakah ianya cuma kebetulan?

Fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.