Thursday 7 April 2022

Alarm clock repair

Beberapa hari yang lepas saya dirujuk sebuah jam pengera (alarm clock) dengan masalah seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Masalahnya ketika saya uji ialah, penggera boleh berfungsi namun jarum saat tidak bergerak mengelilingi jam. Jika diperhatikan dengan teliti pada klip video di atas, jarum saat sebenarnya bergerak sedikit setiap kali penggera berbunyi namum berdetik setempat sahaja.

Setelah dibuka...

Setelah hampir kesemua saya buka satu per satu, akhirnya saya dapati sebiji gear yang dilengkapi dengan magnet tertanggal seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Magnet tanggal dari gear...

Magnet tersebut sepatutnya melekat bersama dengan gear tersebut dan menggerakkan sebiji lagi gear yang disambung ke jarum saat.

Gamkan magnet bersama gear...

Apa yang saya lakukan ialah gamkan magnet tersebut bersama dengan gearnya seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Siap...

Jam ini berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula setelah dengan hanya gamkan magnet yang tertanggal sahaja.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.