Saturday 30 April 2022

Restore ECONLITE EM-11PC emergency light

Sebelum ini saya pernah dirujuk lampu kecemasan seperti ini untuk dibaiki dan anda boleh rujuk di sini.

ECONLITE EM-11PC

Kali ini saya dirujuk sebuah lagi lampu kecemasan dengan model yang sama namun versi yang lebih moden iaitu menggunakan lampu LED.

Setelah penutup dibuka...

Lampu kecemasan ini telah lama dirujuk kepada saya dan telah diistihar 'beyond repair' suatu ketika dahulu namun tidak dibuang. Untuk makluman semua, ianya berkarat sebab dimasuki air akibat dari paip yang bocor.

Bahagian bawah papan litar...

Gambar di atas merupakan keadaan papan litar sebelum dibaiki dan gambar di bawah diambil setelah dibersihkan serta dibaiki. Litar yang putus juga telah saya sambung semula.

Papan litar setelah dibaiki...

Setelah papan litar siap dibaiki dan diuji, sebahagian lampu LED pula tidak menyala sebab terminalnya putus akibat berkarat.

Testing - sebahagian lampu LED tidak menyala...

Lampu kecemasan ini telah berjaya dipulihkan sepenuhnya setelah kesemua kerosakkan telah saya baiki termasuk menggantikan lampu LED yang tidak menyala.

Siap...

Masa yang telah saya habiskan untuk memulihkan kesemua kerosakkan ialah kira-kira sehari.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.