Saturday 16 April 2022

sanwa YX360TRF multimeter repair

Multimeter ini telah lama dirujuk kepada saya sebab rosak teruk dan telah diistihar 'beyond repair' suatu ketika dahulu namun saya tidak membuangnya.

sanwa YX360TRF multimeter

Jenama multimeter ini ialah sanwa, model: YX360TRF dan ianya buatan Jepun (Made in Japan).


Banyak multimeter seperti ini adalah tiruan dan dilabel sunwa, sunwei, samwa, sanwai, sunma dan sebagainya. Ada yang tidak berlabel langsung namun penampilannya seperti multimeter buatan Jepun ini.

Model: YC360TRF

Setahu saya multimeter ini sangat berkualiti dan tidak mudah rosak jika digunakkan dengan cara yang betul sebab ianya dilengkapi dengan fius keselamatan.

Setelah penutup belakang dibuka...

Setelah dibuka, benda pertama yang saya nampak ialah fiusnya telah putus tetapi disambung dengan wayar tembaga seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Fius 0.5A???

Gambar di bawah menunjukkan keadaan papan litar setelah saya buka dan banyak litar yang putus.

Setelah papan litar dibuka...

Pemeriksaan menyeluruh mendapati beberapa komponen turut rosak seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah iaitu:-

  1. sebiji TVS diod (SJ 5C)
  2. sebiji zener diod
  3. 2 biji perintang (0Ω)
  4. sebiji kapasitor
Siap...

Multimeter ini telah berjaya diselamatkan dan keterangan lanjutnya boleh anda tonton pada klip video di bawah.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.