Tuesday 19 April 2022

750vac scale on sunwa YX360TRF

Multimeter ini telah saya baiki minggu lepas dan anda boleh rujuk di sini. Setelah saya membuat klip video menerangkan cara-cara menggunakannya di youtube, saya dapati bahawa tiada skala untuk 750vac tertera pada multimeter ini.

750 - ACV

Skala yang ada pada multimeter ini cuma 10, 50 dan 250 sahaja seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Nak guna skala mana? 10, 50 atau 250?

Katakan saya ingin mengukur voltan 3 fasa (3 phase) dan laraskan kepada 750 untuk mengukur kira-kira 415vac, skala mana satu yang kita harus guna pakai?

240vac (laras ke 250)

Setelah berfikir sejenak, saya akhirnya membuat perbandingan dengan menukur voltan elektrik pada soket di rumah saya dan bacaannya adalah seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

240vac (Laras ke 750)

Dari bacaan di atas, saya boleh simpulkan bahawa skala yang digunakan ketika dilaras kepada 750 pada bahagian ACV ialah 10 seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Skala untuk 750...

Selamat mencuba...


No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.