Monday 25 April 2022

Tukar meter minyak Perodua Kelisa

Kereta Perodua Kelisa saya dibeli pada tahun 2006 namun pada tahun 2009 tolok minyak telah rosak serta diganti.

Buka 2 biji skru untuk buka 'instrument cluster'...

Minggu lepas saya telah baiki tolok minyak yang rosak kira-kira 13 tahun lalu dan anda boleh rujuk di sini.

Buka penutup hadapan 'instrument cluster'...

Semalam saya telah buka semula 'instrument cluster' kereta Perodua Kelisa saya dan tukar semula tolok minyak yang ditukar 13 tahun lalu.

Buka 4 biji skru di belakang tolok minyak...

'Instrument cluster' ini sangat mudah dibuka dan cara membukanya boleh dilihat pada gambar-gambar di atas dan di bawah. Mulakan dengan mengeluarkan 'instrument cluster' dengan membuka dua biji skru seperti telah saya tandakan pada gambar pertama di atas.

Sebelum 'instrument cluster' dikeluarkan, cabut 3 penyambung (2 kabel elektrik dan 1 kabel speedometer) di bekalangnya seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Kelauarkan tolok minyak...

Setelah 'instrument cluster' telah dikeluarkan dari kereta, buka penutupnya dengan cermat sebab diperbuat daripada plastik dan mudah pecah. Untuk mengeluarkan tolok minyak, buka 4 biji skru di bekalangnya seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

'interchange' skala tolok minyak...

Seterusnya saya buka dan tukar (interchange) skala tolok minyak kepada warna asal iaitu putih. Caranya ialah dengan membuka dua biji skru di bawah pelekat skala sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Siap...

Klip video di bawah saya rakam ketika menguji tolok minyak yang telah saya baiki serta siap ditukar.

Kadang-kadang tolok minyak yang tidak berfungsi bukan kerana rosak tetapi komponen lain bermasalah atau masalah pendawaiaan.

Tested - ok

Cara yang paling mudah untuk 'troubleshoot' tolok minyak elok atau rosak ialah:-

  1. Cabut wayar penyambung ke tangki minyak pada bonet belakang kereta
  2. ON kunci kereta dan anda akan lihat tolok minyak akan turun sehingga 'E' (Empty)

Penyambung wayar ke tangki minyak...

Satu lagi cara untuk menguji tolok minyak ialah:-

  1. buat pintasan (bypass) pada wayar biru dan hitam/putih
  2. ON kunci kereta dan anda akan lihat tolok minyak akan naik ke 'F' (Full)
Biru/putih - untuk tolok minyak

Umpama sirih pulang ke gangang, saya telah ketemukan semula tolok minyak asalnya setelah 13 tahun berpisah. 

Jadi, tolok minyak yang saya kata nak dilepaskan pada posting lepas kini ditukar kepada tolok minyak kenari yang saya beli 13 tahun lalu. Jika berminat, boleh tinggalkan komen di bawah dan bakal dilepaskan jika harga berpatutan.

Selamat mencuba...

2 comments:

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.