Saturday 23 April 2022

samwa YX-1000A multitester review

Saya pernah memiliki sebuah multimeter seperti ini lebih 30 tahun yang lalu dan ianya merupakan multimeter pertama yang saya ada ketika mula berjinak-jinak dengan elektronik.

samwa YX-1000A

Saya tidak pasti ke mana menghilangnya multimeter tersebut dan baru-baru ini saya telah membeli sebuah lagi multimeter mini serupa seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah dengan harga RM8.99.

Model: YX-1000A

Untuk pengetahuan semua, multimeter ini berjenama sanwa dan rupanya hampir menyerupai multimeter terkenal buatan Jepun iaitu sanwa seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

samwa vs sanwa

Keterangan lanjut untuk multimeter ini boleh ditonton pada klip video yang telah saya rakam di bawah.

Multimeter ini boleh berfungsi dengan sempurna namun bacaan pada skala asal tidak tepat.

Skala asal...

Gambar di bawah adalah skala pada multimeter yang telah saya betulkan dan kini ia boleh memberi bacaan yang lebih tepat berbanding dengan skala asalnya.

Skala yang telah saya ubah...

Selamat berDIY...


No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.