Wednesday 6 April 2022

Paparan indikator dekoder astro tidak lengkap

Semalam saya dirujuk sebuah dekoder astro model DS830NA dengan masalah paparan indikator tidak lengkap seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Paparan indikator tidak lengkap...

Sebelum ini saya pernah dirujuk masalah dekoder sedemikian dan anda boleh rujuk di sini dan sini.

5.593v

Setelah dibuka dan diperiksa, saya dapati voltan 5v & 1.8v tidak normal serta jauh lebih tinggi seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

1.873v

Saya dapati voltan 5v & 1.8v adalah dari kapasitor bersebelahan tempat membuat pemeriksaan seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Gantikan komponen rosak...

Apabila saya keluarkan kapasitor tersebut dari papan litar dan diperiksa, nilai kapasitan kedua-dua kapasitor tersebut masih elok namun bacaannya tidak stabil serta berubah-ubah.


Klip video di atas adalah bacaan nilai kapasitan untuk kapasitor 470uf, 10v tidak stabil serta berubah-ubah yang telah saya tukar.

5V

Gambar di atas dan di bawah adalah bacaan voltan setelah kapasitornya telah saya gantikan.

1.8V

Masalah paparan indikator tidak lengkap selesai setelah kedua-dua kapasitor rosak di atas telah saya gantikan dan diuji.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.