Thursday 21 April 2022

Pro'sKit MT-2017 multimeter repair

Setelah saya kongsikan pengalaman membaiki multimeter saya yang berjenama Pro'sKit minggu lepas, hari ini saya dirujuk sebuah multimeter serupa dengan masalah bacaan bahagian rintangan tidak tepat.

Pro'sKit MT-2017

Ketika saya mengujinya, bacaan pada pilihan X100 & X1K berbeza jauh. Saya ukur perintang 1kΩ namun dapat bacaan 6kΩ jika menggunakan X100 dan dapat bacaan 60kΩ apabila menggunakan X1K.

Setelah penutup dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, saya tidak menemui sebarang komponen yang meragukan. Pemeriksaan awal pada komponen menggunakan multimeter juga tidak menemui sebarang komponen yang rosak.

D7 = TVS diode

Setelah memeriksa dengan teliti, akhirnya saya dapati sebiji diod yang berlabel D7 seperti telah saya tandakan pada gambar di atas meragukan.

TVS diode

Ketika saya memeriksa diod tersebut, ianya seolah-olah elok seperti diod biasa namun diod ini tidak dilabel katod serta anod. Diod ini sebenarnya bukan diod biasa namun ianya adalah diod jenis TVS (Transient Voltage Suppressor diode) dan ianya seharusnya tiada keterusan pada kedua-dua arah bila diperiksa menggunakan multimeter.

FUSE & DIODE PROTECTION...

Oleh kerana ianya adalah diod jenis TVS, jadi saya uji multimeter dengan mengeluarkan diod TVS tersebut dari papan litar dan masalah bacaan tidak tepat selesai. Anda boleh tonton klip video di bawah untuk keterangan lanjut.


 Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.