Wednesday 27 April 2022

SAMSUNG UA40H4200AR LED TV repair

Hari ini saya dirujuk sebuah TV berjenama samsung model UA40H4200AR dengan masalah langsung tidak berfungsi termasuk lampu standby yang berwarna merah juga tidak menyala.

Model: UA40H4200AR

Pemeriksaan awal mendapati fius pada plug top dengan nilai 3A putus dan ia memberitahu saya ada litar pintas pada papan litar yang harus dicari sebelum boleh diuji.

Setelah penutup belakang dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa dengan mata kasar, saya dapati ada kesan letupan pada papan litar PSU (power supply unit) seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

PSU (Power supply unit)

Kesan letupan berwarna hitam ialah pada dua biji kapasitor seramik dengan label CM801 & CM802 pada papan litar. Kedua-dua kapasitor tersebut disambung bersiri di antara terminal drain dan source pada sebiji mosfet 60R580P.

Kesan letupan pada CM801 & CM802

Pemeriksaan lanjut pada kapasitor berlabel CM802 mendapati ada litar pintas berlaku seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Litar pintas pada CM802 (221k)

Sesuatu yang mengembirakan saya ialah tiada lagi litar pintas bila diukur dengan menggunakan multimeter setelah kedua-dua kapasitor tersebut telah saya keluarkan dari papan litar.

Kapasitor rosak - 221k

Label pada kapasitor rosak ialah 221k atau 220pf dan nasib tidak menyebelahi saya apabila tiada bekalan kapasitor senilai di tangan.

Kapasitor elok - 331k

Sebagai percubaan, saya telah gantikannya dengan menggunakan kapasitor 331k atau 330pf.

Siap...

Pemeriksaan terakhir serta menyeluruh pada PSU tidak menemui sebarang komponen lain yang rosak selain daripada dua biji kapasitor seramik sahaja. Fius dengan nilai 3.15A pada bahagian input papan litar juga elok.

Gantikan 221k dengan 331k

Percaya atau tidak, TV ini berjaya diselamatkan dengan hanya menukarkan kedua-dua biji kapasitor serta sebiji fius 3A sahaja pada plug 3-pin (plug top).

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.