Friday 15 April 2022

Berapa lama LED driver boleh bertahan?

LED driver ini pernah saya baiki beberapa tahun lepas dan telah saya kongsikan di sini.

Pernah dibaiki pada 12/7/2019

Rekod pada LED driver tertera tarikh 12/7/2019 seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan ini bermaksud ianya boleh digunakan lebih 3 tahun setelah kali terakhir saya baiki sebelum ini. Untuk makluman semua, menurut pemilik, LED driver ini digunakan 24 jam sehari tanpa dipadam.

Masalahnya kali ini ialah lampu LED boleh menyala namun berkelip-kelip seperti boleh ditonton pada klip video di atas.

Kapasitor utama rosak (10uF, 450v)

Setelah saya buka kali ke-2 untuk dibaiki, kali ini kapasitor utama pula rosak seperti telah saya tandakan pada gambar di atas. Seingat saya, 3 tahun yang lepas saya telah gantikan kapasitor output yang berwarna biru dengan nilai 22uF, 100v dan masih elok setelah lebih 3 tahun digunakan.

Kapasitor rosak...

Ini contoh LED driver yang berkualiti dan boleh digunakan semula seperti baru dibeli setelah dibaiki.


Jika lampu LED rosak dan anda berhajat guna semula LED driver, pastikan kuasa lampu yang dibeli bersesuaian dengan LED driver.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.