Tuesday 12 April 2022

Electrolux M5424-08 PCB repair

Baru-baru ini saya dirujuk sebuah papan litar untuk kegunaan mesin basuh berjenama Electrolux dengan masalah fius 1.25A putus lagi apabila diganti.

M5424-08 (Electrolux)

Pemeriksaan dengan mata kasar mendapati sebiji diod yang dilabel D108 pada papan litar ada terbakar seperti telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Litar pintas pada D108

D108 disambung ke terminal input & ground pada sebiji 'low dropout regulator' dengan label LM2940CT-12 dan berkeadaan litar pintas ketika saya periksa dengan menggunakan multimeter.

Keluarkan D108

Setelah D108 saya keluarkan dari papan litar dan bekalkan 12v kepada terminal seperti boleh dilihat pada gambar di atas, lampu LED berwarna hijau & merah pada papan litar boleh menyala.

Gantikan D108 dengan yang baharu...

Saya tidak pasti berapa nilai TVS diode tersebut sebab tidak menemui sebarang maklumat ketika mencarinya di atas talian.

D108 disambung ke LM2940CT-12 regulator

Nombor rujukannya boleh dilihat pada gambar di bawah dan saya dapatkan sebiji yang serupa dari papan litar yang lain.

D108 = GMK GP401

Klip video di bawah saya ambil ketika mengujinya dengan menyambungkan bekalan 12vdc kepada terminal input & ground pada reguy LM2940CT-12.

Gambar di bawah dihantar oleh pemilik memberitahu saya ianya boleh digunakan semula setelah dibaiki.

Tested - ok
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.