Friday 22 April 2022

KHiND ZC501N rechargeable search light repair

Semalam saya dirujuk sebuah lampu picit berjenama KHiND, model ZC501N dengan masalah mentol menyala namun tidak terang walaupun telah dicas semalaman.

KHiND ZC501N

Setelah dibuka dan diperiksa, saya dapati bacaan voltan pada bateri cuma kira-kira 3v sahaja seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

3v sahaja...

Ada dua kemungkinan sahaja kerosakkan sedemikian iaitu:-

  1. Pengecas (charger) rosak
  2. Bateri rosak
Voltan charger - 8v

Cara untuk memastikannya ialah dengan memutuskan sambungan ke bateri dan ukur voltan pengecas. Saya dapat bacaan 8v dibekalkan oleh pengecas dan ianya elok. Jadi, bateri rosak dan harus diganti.

Sealed lead acid rechargeable battery - 6v, 4.5AH

 Bateri yang digunakan ialah 6v, 4.5AH seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Mentol - 6.3v, 3w

Mentol yang digunaka pada lampu picit ini ialah 6.3v, 3w seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Voltan bateri - 6.72v

Ketika saya mengukur arus yang digunakan oleh mentol tersebut, saya dapat bacaan 0.524A seperti boleh dilihat pada gambar di bawah. Voltan bateri ketika diuji pula ialah 6.72v seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Mentol guna 0.524A arus elektrik...

Lampu picit ini berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah baterinya yang rosak telah saya gantikan.


 Selamat mencuba...

2 comments:

  1. Klu lampu nya tak me nyala pula apa masalahnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buka dan periksa, mungkin filamen mentol putus

      Delete

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.