Monday 18 April 2022

Baiki meter minyak Perodua Kelisa

Kereta Perodua Kelisa saya dibeli pada tahun 2006 namun tolok minyak (fuel gauge) telah rosak pada tahun 2009 dan diganti dengan alat ganti terpakai pada harga seperti tertera pada gambar di bawah.

Ganti meter baharu - 2009

Ketika rosak pada tahun 2009 saya masih belum berjinak-jinak dengan elektrik/elektronik lagi dan jika tidak silap, pihak perodua memberitahu saya mereka tidak jual tolok minyak sahaja dan harus menukarkan keseluruhan 'instrument cluster' dengan harga beberapa ratus ringgit.

Buka dua biji skru...

Setelah berbincang dengan pomen akhirnya dia menawarkan sebuah alat ganti terpakai diambil dari kereta model kenari dengan harga lebih rendah.

Setelah penutup atas dibuka...

Tolok minyak asal masih saya simpan dan hujung minggu lepas saya terjumpa di dalam stor penyimpanan di rumah saya.

Wayar putus...

Setelah dibuka dan diperiksa, saya telah menemui punca kenapa tolok minyak tersebut gagal berfungsi. Puncanya ialah salah satu wayar pada tolok tersebut putus seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Bacaan ketika putus (390Ω)

Untuk rekod, saya ukur rintangan sebelum wayar yang putus disambung dan dapat bacaan 390Ω seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Sambung bahgian yang putus...

Setelah wayar yang putus telah saya sambungkan dan diukur semula rintangannya, saya dapat bacaan 176.8Ω seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Bacaan setelah disambung (176.8Ω)

Klip video di bawah saya rakam ketika saya menguji tolok minyak dengan menggunakan multimeter yang dilaras kepada x1 pada multimeter.

Tolok minyak ini telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah dengan hanya menyambungkan semula wayar yang putus sahaja.

Tested - ok

Seandainya tolok minyak ini rosak pada ketika ini sudah tentu saya tidak perlu menukarkannya seperti yang berlaku 13 tahun yang lalu.

Tolok minyak ini telah saya baiki serta diuji boleh berfungsi dan jika ada yang memerlukannya, anda boleh hubungi saya dengan meninggalkan komen di bawah. Ianya sedia dilepaskan bila-bila masa dengan harga yang berpatutan.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.