Tuesday 28 December 2021

SAFLOK model 4 (PART # 73832) repair

Semalam saya dirujuk sebuah mesin pengekod (encoder) kad untuk membuka pintu yang banyak digunakan di hotel seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Saflok encoder...

Menurut pemilik, masalahnya ialah mesin ini gagal menarik kad masuk untuk proses mengkod dan meminta supaya menukarkan tali sawat.

PART # 73832 (model 4)

Untuk pengetahuan semua, kerosakkan yang sering terjadi pada mesin ini ialah kerosakkan pada tali sawat dan pernah saya kongsikan sebelum ini di sini.

Roller kotor...

Setelah dibuka dan diperiksa, tali sawat masih elok namun kelihatan sebiji 'roller' kotor seperti boleh dilihat pada gambar di atas. Cara membersihkannya telah saya tunjukkan pada klip video di bawah.

Dari pengalaman lepas, punca yang boleh merosakkan tali sawat pada mesin ini ialah disebabkan 'roller' yang berputar bersentuh dengan papan litar dan juga pernah saya kongsikan sebelum ini di sini.

Buka papan litar...

Gambar di atas dan di bawah menunjukkan bahagian papan litar yang telah haus akibat bergesel dengan 'roller'.

haus bergesel dengan roller...

Saya tidak pasti kenapa kejadian sebegini berlaku dan jika tidak ditangani ianya akan semakin serius dan membataskan pergerakkan 'roller' sehingga merosakkan tali sawat.

haus bergesel dengan roller...

Cara untuk mengatasi masalah sedemikian ialah dengan menjauhkan papan litar supaya tidak bersentuh dengan 'roller'. Saya lapik keempat-empat bahagian papan litar yang dikunci dengan skru menggunakan sekeping plastik seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Lapik papan litar supaya tidak bersentuh dengan roller...

Mesin pengekod ini berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah membersihkan 'roller' yang kotor dan membuat sedikit pengubahsuaian seperti di atas.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.