Wednesday 8 December 2021

LG WF-660 washer repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk mesin basuh seperti ini untuk dibaiki dan anda boleh rujuk di sini.

LG WF-660

Pagi ini saya dirujuk sebuah mesin basuh yang serupa dengan masalah yang serupa seperti telah saya kongsikan sebelum ini iaitu boleh dihidupkan serta berfungsi namun hanya gagal pada proses membuang air.

Model: WF-660

Masalah sedemikian adalah disebabkan kerosakkan pada 'drain motor' seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Kedudukan 'drain motor'...

Mesin basuh ini berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah 'drain motor' telah saya gantikan dengan yang baharu.

drain motor...

'Drain motor' yang rosak telah saya buka seperti boleh dilihat pada gambar di bawah untuk mencari punca kenapa ianya gagal berfungsi.

Setelah dileraikan...

Arus elektrik disambung kepada dua komponen utama di dalamnya iaitu sebiji motor dan sebiji solenoid seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

motor rosak

Pemeriksaan menyeluruh mendapati kerosakkannya ialah pada motor seperti telah saya tunjukkan pada klip video di bawah.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.