Friday 3 December 2021

PLANET FNSW-2401 Ethernet Switch repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk 'ethernet switch' seperti ini untuk dibaiki dan anda boleh rujuk di sini.

Planet FNSW-2401

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi 'ethernet switch' yang hampir serupa tetapi model yang berbeza iaitu FNSW-2401 seperti boleh dilihat pada gambar di atas.


Masalah ketika dirujuk kepada saya boleh ditonton pada klip video di atas iaitu tidak berfungsi dan PSU (Power supply unit) menghasilkan bunyi serta lampu LED tidak menyala.

PSU (Power Supply Unit)

Setelah dibuka dan diperiksa, kesemua kapasitor yang telah saya tandakan pada gambar di atas rosak dan harus diganti.

Gantikan komponen yang rosak...

PSU masih gagal menghasilkan sebarang voltan output ketika diuji selepas kesemua kapasitor yang didapati rosak di atas telah saya gantikan.

D72 - litar pintas...

Pemeriksan semula menemui sebiji diod yang dilabel D72 pada papan litar mengalami litar pintas dan telah saya keluarkan dari papan litar pada gambar di atas.

3.351vdc tanpa diod...

Apa yang saya lakukan ialah bekalkan arus elektrik dan dapat bacaan 3.351v setelah diod rosak telah dikeluarkan seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Diod yang rosak...

Tiada skematik untuk dirujuk dan saya juga tidak tahu apa 'rating' diod berlabel D72 tersebut namun bentuk fizikalnya menyerupai zener diod.

Gantikan 3.3v zener diod...

Jadi, saya berpendapat ianya adalah sebiji zener diod dengan 'rating' 3.3v yang dipasang untuk keselamatan.

Testing - 3.3v

Saya gantikan D72 dengan sebiji zener diod 3.3v dan sehingga blog ini ditulis, ianya telah seminggu digunakan tanpa masalah.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.