Saturday 25 December 2021

Ganti adapter untuk dekoder astro yang rosak

Semalam saya dirujuk sebuah dekoder astro bersama adapter untuk dibaiki. Adapter yang digunakan bukan adapter asal dan berjenama OMRON.

Adapter untuk dekoder astro...

Menurut pemilik, masalah dekodernya ialah gagal dihidupkan serta tidak berfungsi. Ketika saya mengujinya, ianya memang langsung tidak berfungsi.

12v, 2.5A (adapter astro)

Pemeriksaan pada output adapter menggunakan multimeter mempunyai bacaan output 12v namun kenapa gagal berfungsi?

DC male connector...

Apabila saya sambungkan dekoder kepada adapter asal astro yang saya ada, dekoder boleh dihidupkan serta berfungsi seperti biasa. Jadi, dekoder elok dan masalahnya ialah pada adapter.

12v, 2.5A

Pemeriksaan pada label adapter pemilik mendapati bahawa arus outputnya cuma 1000mA atau 1A sahaja seperti boleh dilihat pada gambar dibawah. Adapter ini tidak membekalkan arus elektrik yang mencukupi untuk kegunaan dekoder.

adapter OMRON - 1A sahaja...

Jika anda ada masalah adapter dan perlu menukarnya, perkara yang perlu diambil perhatian ketika membeli adapter yang baharu ialah:-

  1. Pastikan voltan outputnya 12v
  2. Pastikan arus outputnya mencukupi iaitu 2.5A
  3. Pastikan 'DC male connector' sama dengan adapter asal
Tested - ok

Adapter asal untuk dekoder astro yang rosak juga boleh dibaiki dan pernah saya kongsikan sebelum ini di sini.

Selamat berDIY...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.