Sunday 12 December 2021

Blood Test (ujian darah)

Dua tahun yang lepas saya telah membuat ujian darah dan telah saya kongsikan di sini.

1/5

Bulan lepas sekali lagi saya telah membuat ujian darah untuk rujukkan pribadi dan keputusannya adalah seperti boleh dilihat pada gambar-gambar di atas dan di bawah.

2/5

Ujian darah ini saya buat bagi mengetahui status kesihatan semasa berikutan perubahan kehidupan/rutin harian yang berbeza akibat pandemik CoVid-19 sejak bulan Mac 2020.

3/5

Dalam masa yang sama, saya juga telah membuat pemeriksaan antibodi untuk Sars-Cov-2 setelah lengkap 2 dos vaksin pfizer pada 11/06/2021 dan keputusannya boleh dilihat pada gambar di bawah.

4/5

Keputusan laporan ujian darah kali ini menyaksikan beberapa kandungan yang sedikit tersasar dari julat normal iaitu:-

  1. Uric acid - 501 (208 - 428)
  2. Creatinine - 105 (59 - 104)
  3. ALT (SGPT) - 58 (<50)
  4. Urine creatinine - 28 (0.5 - 26.5)
  5. LDL - 2.62 (<2.60)
5/5

Sejak PKP bermula, saya tidak lagi bersenam seperti sebelumnya serta tidak melakukan senaman di gym berikutan tidak beroperasi dan cuma curi-curi berjogging pada hujung minggu sepanjang PKP.

Setelah bersenam di tempat awam dibenarkan pada pertengahan tahun sehingga kini, saya cuma melakukan senaman jogging seminggu sekali pada hari ahad selama kira-kira sejam. Jika hujan pada hari ahad, saya langsung tidak bersenam.

Kemungkinan besar laporan yang sedikit tersasar kali ini adalah disebabkan gaya hidup yang berbeza serta jarang bersenam sepanjang PKP pandemik CoVid-19 sejak tahun lepas.

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.