Wednesday 29 December 2021

Robot Coupe Blixer 3 D repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk beberapa kali mesin pengisar seperti ini dan anda boleh rujuk di sini, sini dan sini.

Robot Coupe Blixer 3 S

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi pengisar dengan masalah langsung tidak berfungsi setelah arus elektrik dibekalkan.

Setelah penutup bawah dibuka...

Pemeriksaan awal pada plug 3-pin serta kabel yang digunakan semuanya elok. Setelah dibuka dan pemeriksaan pada kapasitor serta relay di dalamnya juga masih elok.

Perintang 3.3kΩ putus...

Seterusnya saya periksa komponen pada papan litar dan menemui sebiji perintang yang dilabel 3K3 (3.3kΩ) putus dengan bacaan 'mega ohm' seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Sepatutnya dapat bacaan 3.3kΩ

Saya juga menghadapi masalah bekalan perintang 3.3kΩ yang serupa dan telah digantikan dengan menggunakan perintang berwarna putih seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

3K3J/5W

Sebelum diuji, saya juga dapati kipasnya longgar seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Apa yang saya buat supaya kipas tidak longgar ialah buka dan lumurkan gam epoxy, lepas itu pasang kembali dan dibiarkan semalaman supaya gam epoxy betul-betul kering.

Siap...

Pengisar ini telah berjaya diselamatkan dan kembali berkhidmat semula setelah kerosakkan yang ditemui di atas dibaiki/ganti.

 Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.