Thursday 2 December 2021

SPT-35 induction cooker repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk 'induction cooker' seperti ini untuk dibaiki dan anda boleh rujuk di sini.

SPT-35 induction cooker

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi 'induction cooker' serupa dengan masalah boleh dihidupkan apabila dibekalkan arus elektrik namun kesemua butang yang ada tidak berfungsi apabila ditekan.

PCB indikator...

Setelah penutup bahagian bawahnya dibuka, benda pertama yang saya ingin periksa ialah papan litar di mana terletaknya butang-butang yang tidak berfungsi bila ditekan.

2 biji 'tact switch' rosak...

Pemeriksaan pada keempat-empat butang yang ada mendapati dua biji rosak dan telah saya tandakan pada gambar di atas.

Keluarkan 'tact switch' yang rosak...

Butang yang rosak adalah butang 'power' dan butang '+' dan tiada keterusan apabila ditekan. Dari pengalaman lepas, biasanya 'tact switch' rosak adalah juga merupakan butang yang sering digunakan.

Siap...

Masalah selesai setelah kedua-dua 'tact switch' yang rosak telah saya gantikan dan ianya telah berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan semula.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.