Friday 23 July 2021

Cara menguji transformer HV pada mikrowave (High Voltage Transformer)

Sebelum ini saya ada kongsikan cara-cara memeriksa transformer HV untuk kegunaan mikrowave dan anda boleh rujuk di sini.

Sambungkan arus ulang alik (AC)

Hari ini saya kongsikan pula cara untuk menguji transformer dengan membekalkan arus elektrik pada gegelung primary. Jika anda masih mengesyaki transformer bermasalah/rosak selepas pemeriksaan yang saya kongsikan lepas, anda boleh guna cara berikut untuk pengesahan.

Untuk pengetahuan semua, HV output transformer ini mampu menghasilkan lebih daripada 2,500vac (2.5kV) jika disambung kepada bekalan 240vac dan multimeter biasanya cuma mampu mengukur sehingga 600vac sahaja.

Supply - 27.8vac

Jadi, kita bekalkan arus elektrik yang lebih rendah supaya HV outputnya boleh diukur dengan menggunakan multimeter.

Saya gunakan sebiji 'step down transformer' yang membekalkan 27.79vac seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Low output - 0.485vac

Setelah bekalan disambung pada gegelung primary, voltan output yang saya dapat apabila diukur ialah seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah iaitu:-

  1. Low output - 0.485vac
  2. HV output - 290vac
HV output - 290vac

Maksudnya jika bahagian primary dibekalkan 250vac, voltan output yang dihasilkan ialah:-

  1. Low output = (290 x 0.485)/27.79 = 5.06vac
  2. HV output = (290 x 250)/27.79 = 2,609vac (2.6kV)


Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.