Tuesday 20 July 2021

Troubleshooting BERJAYA U40 electrical urn

Bulan lepas saya dirujuk sebuah penyimpan air yang membekalkan air panas berjenama BERJAYA dan dilengkapi dengan pemanas di dalamnya.
BERJAYA U40 electrical urn

Pemilik memberitahu saya kali terakhir digunakan, ianya menyebabkan seluruh rumah bergelap apabila dihidupkan.

Model: U40

Jika bekalan elektrik terputus bila dihidupkan bermaksud ada litar pintas namun apabila saya membuat pemeriksaan menyeluruh, tiada litar pintas ditemui.

Rintangan elemen pemanas - 21Ω

Seterusnya saya masukkan air untuk diuji dan ianya boleh berfungsi. Saya laras thermostat mengikut seperti yang telah ditandakan pada 90 seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Label asal - 90

Setelah air mendidih, saya dapati thermostat tidak padam dan masih memasak air tanpa henti. Kemudian saya cuba laraskan thermostat dan ianya padam pada lokasi di antara 70 & 90 iaitu 80.

Air dah mendidih...

Jadi, saya ubah label tersebut dari 90 ke 80 seperti boleh dilihat pada gambar di bawah supaya thermostat akan padam apabila air telah mendidih.

Tukar dari 90 ke 80...

Bekas penyimpan air panas ini telah sebulan dikembalikan kepada pemilik dan sehingga hari ini tiada masalah bekalan elektrik terputus semula dilaporkan.

Rintangan elemen pemanas ketika panas - 19.6Ω

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.