Saturday 31 July 2021

LG 29FU1RLX-T1 CRT TV beyond repair

Minggu lepas saya dirujuk sebuah TV jenis CRT dengan masalah yang belum pernah saya temui sebelum ini.

Masalahnya ialah setelah arus elektrik dibekalkan dan diuji, ada bunyi pelik kedengaran seperti boleh ditonton pada klip video di atas dan di bawah.

Ini merupakan julung kali saya dirujuk TV jenis CRT dengan masalah sedemikian. Ketika saya ingin membuka papan litar untuk pemeriksaan, saya dapati senapang elektron pada belakang tiub bergoyang seperti boleh ditonton pada gambar di bawah.

Oleh kerana ianya meragukan, saya buka 'yoke coil' untuk pemeriksaan lanjut.

Buka 'yoke coil'...

TV ini tidak dapat dibaiki lagi sebab senapang elektron telah patah seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Senapang elektron patah...

Berakhirnya hayat sebuah TV CRT yang semakin pupus...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.