Saturday 24 July 2021

SAMSUNG BN59-01175C TV remote control repair

Saya banyak dirujuk alat kawalan jauh untuk dibaiki dan majoriti boleh dibaiki serta masih boleh digunakan semula.

SAMSUNG BN59-01175C

Pemilik memberitahu saya alat kawalan jauh ini tidak berfungsi dan apabila saya uji, IR LED (infrared LED) berkelip-kelip walaupun tiada butang ditekan seperti boleh ditonton pada klip video di bawah.

Alat kawalan jauh ini kelihatan masih baru serta bersih dan setelah dibuka, tiada kesan kerosakkan boleh dilihat dengan mata kasar seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Setelah dibuka...

Pemeriksaan dengan menggunakan multimeter mendapati ada dua terminal mengalami litar pintas dan kedudukannya telah saya tandakan pada gambar di bawah.

Litar pintas...

Bahan berwarna putih yang melekat pada kedua-dua terminal tersebut adalah seperti bahan yang teroksida dan saya pasti ianya adalah akibat daripada kebocoran bateri yang telah meresap masuk dan menghasilkannya.

Setelah dibersihkan...

Setelah dibersihkan dan diuji, masalah selesai dan telah berjaya diselamatkan seperti boleh dilihat pada klip video di bawah. IR LED hanya berkelip setelah butangnya ditekan dan padam jika tidak ditekan.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.