Friday 30 July 2021

Narutron NEK-16C electric kettle repair

Sebelum ini saya pernah membaiki cerek seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.

Jenama: Naruton

Hari ini saya dirujuk cerek elektrik yang serupa dengan masalah yang sama iaitu tidak berfungsi bila dibekalkan arus elektrik tetapi kerosakkan yang berbeza.

Model: NEK-16C

Pemeriksaan awal mendapati tiada keterusan (continuity) pada terminal plug 3-pin namun fiusnya masih elok.

Setelah penutup bawah dibuka...

Seterusnya saya buka penutup bahagian bawah kettel dan pemeriksaan menggunakan multimeter mendapati ketiadaan keterusan adalah pada terminal wayar hidup yang saya labelkan huruf 'L' pada gambar di bawah.

N = neutral, L = Live & E = Earth

Terdapat satu suis yang berfungsi sebagai thermostat padanya seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah yang tidak mengalirkan arus elektrik.

Tiada keterusan pada suis...

Apa yang saya lakukan ialah lipat kertas pasir dan masukkan di antara suis tersebut, gosok kedua-dua permukaan sehingga bersih.

Lipat kertas pasir dan bersihkan...

Cerek elektrik yang elok seharusnya mempunyai bacaan rintangan pada terminal L (live) dan N (Neutral) seperti boleh dilihat pada gambar di bawah ketika diperiksa.

35.7Ω

Cerek ini telah berjaya diselamatkan setelah hanya dengan membersihkan suis seperti yang saya tunjukan di atas dan ianya masih boleh digunakan semula.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.