Thursday 8 July 2021

SAMSUNG TV remote control repair

Sebelum ini saya pernah baiki alat kawalan jauh seperti ini dan anda boleh rujuk di sini, sini, sini dan sini.

Alat kawalan jauh TV samsung...

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi alat kawalan jauh dengan masalah tidak semua butang berfungsi apabila ditekan.

Setelah dibuka...

Butang-butang yang tidak berfungsi ialah 1, 2, 3, 4, butang 'arrow left' dan butang 'power'.

Litar pertama putus...

Setelah dibuka dan diperiksa, saya menemui litar yang putus dan telah saya tandakan pada gambar di atas.

Sambung...

Cara untuk sambungkan litar yang putus ialah bersihkan terminal yang putus dan pateri sehelai wayar halus seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah. Bahagian yang putus ini berhampiran dengan butang 'arrow left'.

Siap...

Setelah siap disambung serta diuji, kini butang 'arrow left' boleh berfungsi bila ditekan namun butang nombor 1, 2, 3, 4 dan butang 'power' masih tidak berfungsi.

Litar kedua putus...

Seterusnya saya buka semula dan mendapati satu lagi litar juga putus dan ianya berdekatan dengan butang nombor 4 seperti telah saya tandakan pada gambar di atas.

Sambung...

Saya sambungkan litar yang putus dengan mempateri wayar halus dan setelah siap serta diuji, kini kesemua butang boleh berfungsi apabila ditekan.

Siap...

Alat kawalan jauh ini telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan setelah dua litar yang putus diatas saya sambung kembali.

Untuk makluman semua, litar tersebut putus akibat cecair bateri yang bocor yang telah meresap ke papan litar dan seterusnya menghakis litarnya sehingga putus.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.