Tuesday 6 July 2021

Baiki telefon NEC AT-40 tak berdering

Pagi ini saya dirujuk sebuah telefon berjenama NEC, model AT-40 dengan masalah tidak berdering ketika ada panggilan masuk.

Jenama: NEC

Ketika saya mengujinya, ianya boleh berfungsi apabila ganggang digangkat serta boleh berfungsi untuk membuat panggilan.

Model: AT-40

Setelah dibuka dan diperiksa dengan menggunakan multimeter, tiada komponen yang rosak ditemui.

Setelah papan litar dibuka...

Pemeriksaan menyeluruh akhirnya menemui salah satu litar didapati putus (tiada continuity) dan telah saya labelkan pada gambar di bawah.

Litar putus...

Saya sambung kembali dengan menggunakan 'enameled copper wire' seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Sambung guna enameled copper wayar...

Telefon tersebut telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula setelah litar yang putus di atas telah saya sambungkan.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.