Friday 9 July 2021

Rewind 12vac step down transformer

Transformer ini telah lama saya simpan dan masalahnya ialah tidak menghasilkan voltan output apabila dibekalkan arus elektrik.

Setelah penutup dibuka...

Seperti boleh dilihat pada gambar di atas, bahagian primary transformer ini mempunyai 4 wayar dan kesemua wayar tersebut tidak mempunyai keterusan (continuity) ketika saya periksa menggunakan multimeter.

Buka 'iron core'...

Cara membuka transformer ini ialah dengan membuka 'iron core' dahulu seperti boleh dilihat pada gambar di atas. 'Iron core' dipasang dari gabungan kepingan besi berbentuk huruf E & I serta boleh dibuka satu per satu.

Bacaan coil secondary - 1.4Ω

Setelah 'iron core' telah dibuka, bahagian yang tinggal ialah lilitan gegelung primary dan secondary. Bacaan rintangan pada gegelung primary ialah 1.4Ω.

Bacaan primary petama - 38.6Ω

Saya juga menemui dua lagi terminal pada bahagian belakang tranformer dan mendapati ada dua gegelung dengan bacaan rintangan 38.6Ω dan 32.5Ω masing-masing seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah.

Bacaan primary kedua - 32.5Ω

Saya berpendapat transformer ini mempunyai dua coil dan kemungkinan ianya direka untuk kegunaan 110vac & 220vac namun kenapa kempat-empat wayar pada gegelung primary tiada keterusan?

Gabungkan kedua-dua coil primary...

Sebagai percubaan, saya gabungkan coil pertama & kedua dengan menyambungkan terminal tengah seperti boleh dilihat pada gambar di atas. Bacaan rintangan dari gabungan di atas ialah 70.3Ω.

Jumlah primary coil - 70.3Ω

Untuk keselamatan, saya sambungkan sebiji lampu mentol 100w selari dengan bekalan elektrik. Apabila suis bekalan elektrik dihidupkan, lampu mentol menyala terang dan ini memberitahu saya ada litar pintas.

2 biji thermal fuse putus - 115C

Seterusnya saya buka gegelung luar bahagian primary dan mendapati ada dua biji 'thermal fuse' di dalamnya dan kini baru saya faham kenapa keempat-empat wayar tersebut tiada keterusan ketika mula-mula diperiksa. Setiap gegelung primary dilengkapi dengan sebiji 'thermal fuse' dan kedua-duanya putus.

Sambungkan wayar primary...

Ketika membuka lilitan gegelung di atas, saya kira jumlah lilitannya iaitu sebanyak 630 lilitan. Seterusnya saya buang kedua-dua 'thermal fuse' tersebut dan sambung wayar yang dibuka sebelumnya seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Setelah siap digulung...

Saya gulung semula sebanyak 630 lilitan sahaja dan wayar selebihnya saya potong. Lebihan wayar tersebut adalah berikutan gegelung asal lebih besar sebab ditambah dengan dua biji 'thermal fuse.

Bacaan coil primary - 69.5Ω

Setelah siap dan diperiksa, jumlah rintangan gegelung primary kini cuma 69.5Ω sahaja sebab ada sebahagian yang telah saya potong.

voltan output - 15.55vac

Transformer ini telah berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan semula. Bacaan voltan output tanpa 'load' ialah 15.55vac seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Siap...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.