Wednesday 7 July 2021

TELETRON TC-2401PAC AC-AC transformer repair

Semalam saya dirujuk sebiji transformer buatan TELETRON, model TC-2401PAC dengan masalah tidak menghasilkan output 24vac.

TELETRON TC-2401PAC

Transformer ini menurunkan voltan dari 240vac ke 24vac sahaja dan ianya juga dikenali sebagai 'step down transformer'.

Buatan Malaysia

Sebelum dibuka, saya periksa keterusan (continuity) dengan mengukur rintangan pada dua terminal gegelung input dan output. Tiada bacaan rintangan yang saya dapat pada bahagian input.

Setelah penutup dibuka...

Transformer sebegini biasanya mengalami kerosakkan pada gegelung primary iaitu bahagian input. Boleh dikatakan kesemua kerosakkan melibatkan gegelung primary yang putus.

Sambungan wayar gegelung tanggal...

Setelah dibuka dan diperiksa, nasib agak baik apabila saya hanya mendapati salah satu sambungan wayar primary tanggal dari terminal penyambungnya seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Wayar gegelung telah dipateri...

Apa yang saya lakukan ialah pateri semula wayar gegelung tersebut ke terminalnya seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Rintangan primary - 111.4Ω

Setelah siap, saya periksa semula keterusan (continuity) pada gegelung primary dan secondary. Gambar di atas dan di bawah adalah bacaan rintangan yang saya dapat.

Rintangan sekunder - 2.6Ω

Akhir sekali saya bekalkan arus elektrik kepada gegelung primary dan ukur voltan pada gegelung sekundar. Bacaan voltan output yang saya dapat ialah 27.74vac seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Voltan output - 27.74
Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.