Saturday 17 July 2021

Baiki periuk nasi (rice cooker) PHILIPS HD4711

Sebelum ini saya pernah membaiki periuk elektrik seperti ini dan anda boleh rujuk di sini.
PHILIPS HD4711

Hari ini saya dirujuk sebuah lagi periuk elektrik yang serupa dengan masalah serupa iaitu langsung tidak berfungsi apabila dibekalkan arus elektrik.

Model: HD4711

Pemeriksaan awal mendapati 'thermal fuse' dengan label 192C, 10A putus dan cara menukarnya telah saya tunjukkan pada artikel lepas di sini.

Thermostat bermasalah...

Selain thermal fuse, saya juga dapati thermostat pada bahagian tengah periuk seperti telah saya tandakan pada gambar di atas kadang-kadang tidak kembali ke kedudukan asal apabila suis memasak dilepaskan.

Buka klip kiri dan kanan...

Cara untuk membuka thermostat tersebut ialah dengan tolak kedua-dua pin yang telah saya tandakan pada gambar di atas dan setelah itu pusingkan thermosatat untuk mengeluarkannya dari pelaras suis.

Pusing & keluarkan thermostat...

Gambar di bawah menunjukkan thermostat telah dikeluarkan dan masalahnya ialah spring tidak kuat untuk kembalikannya ke kedudukan asal setelah suis delepaskan.

Setelah thermostat telah dikeluarkan...

Cara untuk membaiki masalah spring yang lemah ialah dengan menarik spring agar panjang sedikit dari asal supaya lebih bertenaga.

Pasang kembali thermostat setelah diselengara...

Masalah thermostat tidak kembali kedudukan asal selesai setelah spring di dalamnya saya selengara seperti di atas dan periuk elektrik ini juga telah berjaya diselamatkan serta masih boleh digunakan semula.

Kesimpulan kerosakkan periuk elektrik ini adalah disebabkan thermostat tidak padam setelah nasi telah masak dan seterusnya mengakibatkan panas melampau sehingga thermal fuse putus.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.