Saturday 15 May 2021

Power Tree S650BX G series UPS repair

Sebelum ini saya pernah membaiki UPS yang hampir serupa sebegini dan anda boleh rujuk di sini, sini, sini dan sini.

Power Tree S650BX

Perbezaan UPS kali ini dengan yang lepas ialah tambahan pada sebiji suis 'on/off' seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Model: S650BX G series

Pemilik memberitahu saya ianya akan mengakibatkan seluruh rumah bergelap jika dibekalkan arus elektrik.

Rosak salah satu socket output...

Pemeriksaan awal pada bahagian luaran mendapat salah satu soket output lebur/pecah seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Buka soket yang rosak...

Setelah soket yang rosak saya buka dan periksa, terdapat litar pintas pada wayar hidup (L) dan wayar bumi (E) dan harus ditukar.

Litar pintas wayar hidup dengan wayar bumi...

Setelah socket tersebut saya gantikan dengan yang baru dan diuji, tiada litar pintas lagi namun ianya masih gagal dihidupkan.

Fius 6A...

UPS ini juga dielengkapi dengan fius 6A dan apabila saya buka, kelihatan telah terbakar seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Fius 6A putus...

Setelah fius 6A saya gantikan dengan yang baru dan diuji semula, UPS tersebut telah berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula serta masih boleh digunakan semula.

Kiri - fius baru, Kanan - fius putus

Kesimpulan kerosakkan UPS ini ialah berlakunya litar pintas pada salah satu soket outputnya dan seterusnya mengakibatkan fius 6A putus.

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.