Thursday 20 May 2021

KEMi dimmable electronic ballast repair

Sebelum ini saya pernah dirujuk beberapa kali 'electronic transformer' untuk di baiki dan anda boleh rujuk di sini, sini dan sini.

Jenama: KEMi

Hari ini saya dirujuk sebiji 'dimmable electronic ballast' berjenama KEMi dan kegunaannya juga sama dengan 'electronic transformer' yang pernah saya baiki sebelum ini iaitu untuk menyalakan lampu halogen.

Setelah penutup dibuka...

Masalah ketika dirujuk kepada saya ialah tidak menghasilkan output untuk menyalakan lampu halogen 12v/50w.

2 biji kapasitor 224 rosak...

Tidak banyak komponen yang ada pada papan litar dan pemeriksaan menyeluruh menemui dua biji kapasitor seramik dengan nombor rujukan 224 (220,000pf/220nf) didapati rosak.

0.12pF sahaja...

Gambar di atas dan di bawah menunjukkan bacaan kapasitan yang saya dapat ketika memeriksa menggunakan multimeter iaitu 0.12pf & 60.9nF sahaja.

60.9nF sahaja...

Kapasitor berlabel 224 seharusnya mempunyai bacaan 220nF seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Elok - 228nF

Setelah kedua-dua kapasitor tersebut saya gantikan dengan yang baru dan diuji, ianya telah berjaya diselamatkan dan masih boleh digunakan semula.

Kapasitor yang rosak...

Labelnya ditulis 'dimmable electronic ballast' namun selama ini kesemua yang dirujuk kepada saya pula dilabel 'electronic transformer'. Mungkinkah ballast & transformer itu sama? Fikir-fikirkan...

Tested - ok

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.