Monday 3 May 2021

PIONEER TS-M6 2 way tune up speaker repair

Speaker berjenama PIONEER, Model: TS-M6 ini telah lama saya simpan dan ianya saya kutip dari tong sampah suatu ketika dahulu.

PIONEER 2 way tune up speaker

Semalam ketika saya mengujinya, saya dapati suara yang keluar dari speaker sangat lemah walaupun pelaras suara telah dilaras maksima.

Model: TS-M6

Speaker ini direka pada tahun 80an dan digunakan sebagai 'tweeter' dalam kereta di zaman kegemilangan alat pemain kaset PIONEER KP-88G ketika itu.

Setelah penutup belakang dibuka...

Setelah dibuka dan diperiksa, sebiji kapasitor bipolar berlabel 40uF, 25v didapati rosak apabila saya periksa menggunakan multimeter seperti boleh dilihat pada gambar di bawah.

Kapasitor bipolar 40uF, 25v rosak...

Oleh kerana kapasitor bipolar tiada pada simpanan saya, saya tukar dengan sebiji kapasitor polar 47uF, 25v dan ianya boleh berfungsi.

Kapasitor polar - 47uF, 25v

Kapasitor polar tersebut saya guna untuk sementara sahaja dan akan digantikan dengan kapasitor bipolar kelak.

Siap...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.