Wednesday 19 May 2021

PHILIPS HP8116/03 hair dryer repair

Banyak alat pengering rambut (hair dryer) telah saya baiki dan hampir kesemua masalahnya adalah hampir sama.

PHILIPS HP8116/03

Begitu juga dengan alat pengering rambut berjenama PHILIPS, model: HP8116/03 ini dengan masalah tidak berfungsi setelah dibekalkan arus elektrik.

Model: HP8116/03

Pemeriksaan menyeluruh padanya mendapati tiada 'continuity' pada wayar hidup dengan menggunakan multimeter.

Boleh lipat...

Bahagian wayar yang putus ialah pada plug 3-pin dan untuk membaikinya ialah potong bahagian yang putus dan sambung kembali wayar kepada plug 3-pin.

Setelah penutup dibuka...

Sesuatu yang menarik perhatian saya pada alat pengering rambut ini ialah bunyi kipasnya agak senyap berbanding dengan lain yang pernah saya baiki sebelum ini.

Suis pelaras...

Suis boleh larasnya terbahagi kepada 4 iaitu:-

  1. OFF
  2. On - low speed (low heat)
  3. On - high speed (low heat)
  4. On - high speed (high heat)
Perintang - coklat, hitam, hijau (1,000,000Ω)

Sebelum ini saya pernah dirujuk sebuah alat pengering rambut yang hampir serupa di mana kelajuan kipas adalah sama namun kepanasannya berbeza dan anda boleh rujuk di sini.

Wayar live (L) putus (potong & sambung kembali)

Dalam banyak-banyak alat pengering rambut yang pernah dirujuk kepada saya, saya dapati kualiti alat pengering rambut ini sangat baik dan banyak komponen menggunakan logam termasuk penutup muncungnya.

Very good quality...

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.