Wednesday 5 May 2021

JOVEN SA10e repair

Pagi ini saya dirujuk sebuah 'water heater' berjenama JOVEN, model: SA10e dengan masalah 'no power' dan 'tidak panas'.

JOVEN SA10e

Oleh kerana salah satu masalahnya ialah 'no power', saya uji dahulu 'water heater' tersebut dengan membekalkan arus elektrik dan mendapati ada bunyi 'klik' kedengaran.

Setelah penutup dibuka...

Bunyi 'klik' tersebut memberitahu saya PSU (power supply unit) tidak bermasalah sebab bunyi tersebut adalah bunyi relay telah mendapat bekalan elektrik dan berfungsi.

Gantikan lampu LED yang rosak...

Pemeriksaan pada papan litar mendapati hanya sebiji lampu LED berwarna hijau sahaja hangus serta tidak menyala dan telah saya ganti seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Testing...

Setelah lampu LED saya gantikan dengan yang baru dan diuji, 'water heater' tersebut telah berjaya diselamatkan dan kembali berfungsi semula.

Tested -ok

Sebenarnya 'water heater' tersebut boleh digunakan, cuma lampu hijau sahaja yang tidak menyala sebab telah terbakar dan tiada masalah 'tidak panas' seperti dikhabarkan oleh pemilik.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.