Friday 28 May 2021

Panasonic KX-T2371MLW repair

Telefon seperti ini pernah saya baiki sebelum ini dan anda boleh rujuk di sini, sini dan sini.

Panasonic KX-T2371MLW

Hari ini saya dirujuk sebuah telefon serupa namun masalahnya ialah soket penyambung kabel gangang telefon telah pecah seperti telah saya tandakan pada gambar di bawah.

soket gangang telefon pecah...

Sebelum ini saya juga pernah dirujuk masalah sedemikian dan apa yang saya lakukan ialah gantikan soket yang baru. Kabel gangang telefon tersebut akan tanggal dengan sendiri ketika gangang telefon diangkat sebab penyangkutnya telah pecah.

Lilit dawai pada canguk cable gangang...

Masalah yang saya hadapi kali ini ialah tiada alat ganti dan terpaksa melakukan sedikit ubahsuai tanpa perlu menukarkan soket yang pecah.

Masukkan dawai ke soket gangang telefon...

Saya hanya menggunakan sehelai dawai halus dengan melilitnya pada bahagian cangkuk kabel dan masukkan dawai ke dalam soket gangang telefon seperti boleh dilihat pada gambar di atas.

Ikat dawai pada bahagian dalam soket...

Seterusnya saya ikat dawai tersebut pada bahagian dalam soket seperti boleh dilihat pada gambar di atas dan di bawah supaya kelihatan kemas.

Siap...

Setelah siap diikat dan diuji, masalah di atas telah selesai dan cuma kabel gangang tersebut tidak dapat dibuka lagi selepas ini.

Selamat mencuba...

No comments:

Post a Comment

Your comment will be atttend by admin soon, thank you.